top of page

Boek van de scholingsweg C6 & C7 - inhoudstafel

Kennisleer: De bijzondere leer der gelijkenissen 

 

1. Het gebod van de liefde tot God, uw Schepper en tot de mensen, uw naasten

 

  1. Het gebod, zoals Kierkegaard het bedoelt te zeggen is een ‘zoet’ gebod

  2. Het gebod is een wegwijzer voor wie verloren gelopen was en op de terugweg is

  3. Zelfs voor wie liefde kent geldt het gebod nog steeds

 

2. De liefde in haar wezen en formuleringen ervan

 

  1. Uitgangspunten en vraagstellingen

  2. Liefde, universeel gegeven als mogelijkheid, wordt in de kosmos geformuleerd als duale vormgeving van yin en yang

  3. De liefde, als mogelijkheid gegeven, wordt daden, krijgt een naam en is onverwoestbaar

  4. Liefde is gegevenheid vanuit God die Liefde is

  5. De natuurlijke Liefde en haar geleidelijke bewustwording in de daden

 

3. Gegevens uit het Boek Spreuken (Oude Testament)

 

  1. De Wijsheid Gods in de Spreuken van koning Salomo en zijn wijzen

  2. De Wijsheid Gods, in ontmoeting met de mens geschreven, tegenover de overige profetische geschriften

  3. Het Boek Spreuken is een filosofisch werk

  4. Het gebod van de liefde en het Boek Spreuken

  5. In het Boek Spreuken vindt de mens zichzelf terug als het beste van zichzelf

 

4. Het juk van de liefde als haar gebod

 

  1. Het juk van de liefde als gebod is geen juk, maar een gemis

  2. Opvoedingsgegevens

  3. De liefde en haar wetmatigheden

  4. Het gebod van de liefde zoals geformuleerd door Jezus Christus

  5. De voorkeursliefde legt al het gebod in de geliefde

  6. De naastenliefde die begrensd wordt door het ras of volk of hun grens

 

5. Liefde als gemis en liefde als gebrek er aan

 

  1. Geen gebrek aan liefde als mogelijkheid, maar gemis of gebrek in de uitingen

  2. Liefde moeten missen, in oorspronkelijke vorm, is voor de mens onmogelijk

  3. Het gebod treedt op bij hinder van de liefde, ook bij de niet - christen

 

6. Ethica, wijsheid en de toepassing ervan tegenover geweldpleging, grote en kleine

 

1. De Wijsheid Gods, de tien geboden en de ethica van de filosofie

  1. De Wijsheid Gods verschijnt in de ethica zoals in de Tien Geboden

  2. De vingerwijzing kan en mag geïnterpreteerd worden naar tijd en gelegenheid

  3. Alle tien de geboden gaan de mens aan op weg naar zijn verlossing

  4. De Wijsheid Gods verschijnt ook in de filosofie, zoals in elke wijze raad

  5. In de geweldpleging wordt de ethica dikwijls misbruikt

 

2. Het ontstaan van de geweldpleging

  1. Volstrekte willekeur, als zonde tegen de Heilige Geest, is de mens oneigen

  2. Willekeur - beschrijving ervan

  3. Willekeur kan verbeeld of geveinsd, maar niet gedaan worden door de mens

  4. Wat brengt een mens ertoe daden te stellen op willekeurige wijze?

  5. Willekeur wordt maar geduld zolang het niet anders kan

  6. Willekeurigheid is een ontoelaatbare tegenkracht op het leven die met een tegenkracht als wraak beantwoord wordt door de ziel

 

3. De gevolgen van de willekeur

  1. De zielsvermogens worden aangesproken in weerwraak en kastijding

  2. Uit zelfbehoud en eerherstel gaat men in een tegenbeweging van verovering

  3. Willekeurig handelen houdt de dood in zich

  4. Zich bevrijden van willekeur vraagt om begrip en meevoelen van de medemens

  5. De slachtoffers zijn wanhopig en er is de noodzaak van hulp van buitenaf

 

4. De hulpverlening bij vormen van willekeur

  1. Geweldpleging is zo maar niet te stoppen

  2. De slachtoffers kunnen zo maar niet vergeven en vergeten

  3. Eerherstel door benoemen van het onrecht en daden van liefde om het goed te maken

  4. Het kleine onrecht

  5. Tendens om onrecht met onrecht te revancheren is universeel

  6. Het gebod van de naastenliefde doet op zoek gaan naar daden van herstel

 

5. Hulpverlening - de kracht en het vermogen tot vergeven op de juiste wijze

  1. De juiste waardering van de slachtoffers en van de daders

  2. Christen en niet - christen, op gelijke wijze betrokken bij de collectieve schuldvraag

  3. Iedereen kan de argumenten terug vinden in de diepten van het Geweten Zelf en in de gewetensfuncties

  4. De hulpverlener wordt vlug geërgerd en getroffen door de concrete reacties van daders en slachtoffers

 

6. Voorbereiding van de hulpverlening bij geweldpleging - zuivering van de instelling - ontroering in het gemoed teweeg brengen

  1. Controle van geweldpleging door wetgeving en ordehandhaving is onbegonnen werk

  2. Onderdrukking door overmacht leidt tot pogingen tot verbreken ervan

  3. Hoe komen naties en volken dan ooit tot vrede, intern en met elkaar?

  4. De kansen tot verzoening liggen geborgen in het onderricht van de geest uit

  5. Bij het individuele onrecht lukt het evenmin de gevolgen tot stilstand te brengen

  6. Men is in wederkerigheid de verzoening schuldig - dit wordt het werk van de ziel in haar vermogens

  7. De zielsvermogens hebben hiervoor het Werk van de Verlossing nodig

 

7. De ontroering in de ontmoeting

  1. Ontmoeting door tussenmenselijke ontroering

  2. Tussenmenselijke ontmoeting is maar mogelijk door erkenning van de eigen diepten en hoogten

  3. Gedeelde ontroering is helend en geeft de nodige daadkracht

  4. De vertedering is het zegelmerk van de waarachtige ontmoeting

 

8. De hulpverlening - de opdracht van de gewezen daders, slachtoffers en hulpverleners

  1. Kan een gewezen dader of slachtoffer op zijn / haar beurt hulp verlenen?

  2. Wie zijn geschikt voor de hulpverlening?

  3. Wat maakt de gewezen dader of slachtoffer geschikt voor een vorm van hulpverlening?

  4. We gaan over tot concrete toestanden van hulpverlening

  5. Universele kans en oproep

© Alle werken van Sam Landuyt zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen bijgevolg niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, digitale versie of op welke andere wijze dan ook, zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
bottom of page